گرامر را به آسانی بیاموزید

” گرامر همواره یکی از چالش های زبان آموزان بوده. بعضی از زبان آموزان از گرامر متنفر هستند و بعضی ها نه. عقیده های متفاوتی در این زمینه وجود دارد. در بحث امروز سعی شده به این موضوع پرداخته بشه که واقعا چگونه باید گرامر خوند؟”

گرامر را به آسانی بیاموزید

سلام خدمت دوستان.

امروز با شما هستیم با موضوعی به عنوان… گرامر… که خیلی ها از گرامر فراری هستند اما برای نحوه یادگیری گرامر با ما همراه باشید

شاید وقتی اسم گرامر بیاد بعضیا بدشون بیاد… بعضیا هم خوششون.

نمیدونم از کدوم دسته هستید. ولی پیشنهاد میکنم یه لیوان چای بریزید و بشنید و از این مقاله لذت ببرید. چرا که حسابی قراره این مقاله طولانی باشه.

اگه دنبال این هستید که بدونید آیا نیازه که گرامر بخونید؟ آیا بدون گرامر هم میشه سلیس انگلیسی صحبت کرد؟ آیا باید از روز اول گرامر رو شروع کنیم یا بزاریمش یه زمان دیگه و… ؟ در این مقاله سعی شده به اکثر سوالات بالا با در نظر گرفتن نظر کارشناس حرفه ای پاسخ داده بشه.

پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

دو نگرش مرسوم درباره گرامر

همواره نظرات مختلفی درباره گرامر بین زبان آموزا و مدرس ها وجود داره. ولی دو نگرش هستند که مرسوم ترین نگرش میان زبان آموزان و مدرسان هستند.

نگرش گرامری و نگرش در معرض قرار گیری.

نگرش گرامری: در این نگرش زبان آموز این ایده رو داره که بهتره ساختار از اول خونده بشه تا کاملا از همون ابتدا ساختار به بهترین نحو ممکن ساخته شه و به همون شکل پیشرفت داشته باشه. طرفداران این نگرش این عقیده دارند که بدون گرامر کلمات به هم ریخته و نا منظم نمایش داده میشن.

نگرش در معرض قرارگیری: طرفداران این نگرش بر این باورند که تاکید بر روی گرامر مانعی برای درک بهتر زبان و سرعت یادگیریه. اونها این ایده رو دارند که قواعد باید در قالب زبان یاد گرفته بشه و سعی می کنند از همون روز اول به اصطلاحات و جملات انگلیسی حمله ور شن و برای دشت اونها اقدام کنند. در این نگرش در معرض قرار گرفتن حرف اول رو می زنه.

شما از کدوم نگرش پیروی می کنید؟

تعریف گرامر

گرامر یعنی مهارت ساختاری ای که ما برای شرح دادن خودمون استفاده می کنیم که هر چه درک کنیم چجوری یک گرامر بهتر کار می کنه می تونیم اثر استفاده از زبان رو بهتر متوجه شیم. گرامر دقت ما رو در زبان بالا می بره.

چیزی که در این تعریف می تونه توجه مارو به خودش جلب کنه قسمت: هر چه بهتر درک کنیم گرامر چجوری کار می کنست.

ما نیازی نداریم بفهمیم گرامر چیه ما نیاز داریم به بهترین نحو ممکن اون رو به کار ببندیم.

یک کودک 5 ساله حتی قبل از اینکه کلمه گرامر به گوشش خورده باشه می تونه به راحتی به زبان مورد نظر صحبت کنه و هیچ مشکلی هم نداره. چون گرامر زبان رو به شکل طبیعی و ناخودآگاه به کار می گیره. پس میدونه گرامر به شکلی کار می کنه. اون بچه تو ذهنش زبان و گرامرش رو کد گشایی کرده و حالا می تونه به بهترین شکل ممکن ازش استفاده کنه.

کد گشایی:

هدف اصلی از یادگیری زبان چیه؟ ما زبان رو یاد میگیریم که باهاش ارتباط برقرار کنیم. زبان کلید و ابزار ارتباطه. ما به دنبال حل تمرین و دونستن قواعد نیستیم. گرامر در صورت استفاده از روش درست ذاتی و درونی خواهد بود.

برای بهتر متوجه شدن این موضوع بیاید به نظرات کارشناسان حرفه ای گوش بدیم و از نظراتشون برای هر چه بهتر گرامر خوندن بهره ببریم.

کارشناس اول: لوکا لامپاریلو ( زبان آموز حرفه ای و مربی زبان – قادر به مکالمه در 12 زبان مختلف )

گرامر زبان مثل کد گشایی می مونه. سوال اینجاست که چجوری این کد شکسته بشه تا به چیز قابل فهمی تبدیل شه؟

اجازه بدید براتون مثالی بزنم. به ترتیب اعداد صحیح رجوع کنیم که اصطلاحاً بهشون اعداد فیبوناچی گفته می شه.

به اعداد زیر توجه کنید:

0-1-1-2-3-5-8-13-…

به جای توضیح دادن این اعداد به شما یک راهنمایی می کنم. بین هر جفت اعداد رابطه ی مشخص و ساده ای نهفته شده. بهشون خوب نگاه کنید. متوجه شدید؟ اگه نه دوباره این کارو کنید.

آیا راه حل اون رو پیدا کردید؟ آیا حس رضایت به شما دست داد؟

حالا تصور کنید فقط به شما توضیح زیر رو می دادم:

اولین اعداد 0 و 1 هستند و هر عدد بعد جمع 2 عدد قبلیست که فرمول آن :

Fn= Fn-1+Fn-2

با مقادیر f0= 0 و f1=1

با این فرمول شما می تونید عدد رو قرار بدید و اون رو بدست بیارید. ولی قبل از گفتن این فرمول شما ایده اصلی پشت اعداد فیبوناچی رو یاد گرفتید. شما چگونگی به کار گیری این اعداد رو درک کردید و راه حل مورد نظر رو پیدا کردید. شما به ذهن اجازه دادید که الگو و رابطه میان اعداد رو درک کنه.

در خیلی جهات زبان هم به این صورت عمل می کنه. خود من به شخصه به نسبت هدفم زبان یاد میگیرم و هدف من اینه که 100% بتونم با اطمینان خاطر در زبان مورد نظر ارتباط برقرار کنم. من خیلی ساده متنی رو انتخاب می کنم که بهش علاقه دارم و به شکل ناخودآگاه گرامر رو با مشاهده زبان معمول مورد استفاده بومی زبانان بدست میارم. من بسیار آرام و آسوده به کارم یعنی نگاه کردن متون می پردازم، چرا که میدونم داخل متن، گرامری که برای ارتباط های آیندم لازم دارم موجوده، دقیقا مثل رابطه اعداد فیبو ناچی…

کارشناس دوم: اولی ریچادرز ( مربی و زبان آموز حرفه ای که قادره به 8 زبان دنیا صحبت کنه)
Olly

افسانه ای به نام گرامر

گرامر به درد بخوره؟ مشخصه که آره، ما نیاز داریم که گرامر بدونیم. پس شمایی که این مطلب رو می خونی به من از خوبی های گرامر ایمیل نزن چون که من دربارش نظر مثبت دادم.

ولی آیا نیازه که گرامر مطالعه کنیم؟

جواب من: اگه قصد دارید زبانی شروع کنید. اینو باید بدونید که یادگیری گرامر اگه در اولویت قرار بگیره می تونه خطرناک باشه. من اول حرفم گفتم که گرامر خوبه حالا دارم می گم می تونه خطرناک باشه. دلیل وجود داره؟

بله در چهار گام دلیلمو می گم:

هر چیزی فرصتی می طلبه. به بیان دیگه وقتی برای یک چیز زمان صرف می کنید برای چیز دیگه زمان از دست می دید.

گرامر خیلی خیلی پیچیدست و یادگیری کامل اون به شدت زمان بره.

وقتی به مکالمه در زبان خارجه می پردازید فقط 20% مکالمتون شامل گرامر میشه. 80% باقی از لغات میاد.

بنابراین اگر شما فردی معمولی هستید که قصد دارید به زبان مورد نظر صحبت کنید. عاقلانه به نظر نمیاد که وقتتون رو برای گرامر صرف کنید چرا که درصد زیادی از زمان شما صرف چیزی میشه که به نسبت بقیه بی اهمیته.

گرامر در کل مزخرفه.

گرامر را به آسانی بیاموزید

چرا؟ چون شما سالیان سال رو صرف گرامر می کنید ولی هنوز یاد نمی گیریدش. بدتر از اون اینه که هر چه بیشتر نگران گرامر بشید، بیشتر از مکالمه فراری خواهید شد. چون از اشتباه کردن می ترسید. این موضوع رو به شدت جدی بگیرید چون برای خیلی ها این موضوع اتفاق افتاده.

تمام این دردسر ها برای 20%؟

مثل یادگیری رانندگی با مطالعه ی راهنمای ماشینه یا زدن پیانو با خوندن تئوری پشتش.

شما برای یادگیری زبان باید نگران چیز های دیگه ای باشید. یکی از مهم ترین هاش؟ با انگیزه موندنه. اگه انگیزه رو از دست بدید، یادگیری شما متوقف میشه و دیگه اون موقع هیچی اهمیت نداره.

به گام های زیر نگاه کنید:

• برای بالا نگهداشتن انگیزه شما باید حس کنید که در حال پیشرفتید.

• برای حس پیشرفت باید دائما مهارت ارتباطتون رو افزایش بدید.

• برای بالا بردن مهارت ارتباط باید به 80% بپردازید نه 20%

آیا نگرش 5 شما در برابر گرامر تغییر کرده؟ باید تغییر کنه.

باید به خودتون بگید من باید زمانم رو، برای 80% صرف کنم و اون موقع حق با شماست.

باید این نگرش رو در خودتون توسعه بدید که اگه یه مکالمه با 80% راه میوفته پس چه اهمیتی داره که اشتباه گرامری داشته باشم؟ اگر این حرفا براتون شوک آور بوده نگران نباشید. تقصیر شما نیست. تمام کتاب های درسی و دوره ها می خوان که به شما گرامر آموزش بدن. چرا؟

چیزیه که مردم انتظارش دارن.

چیزیه که نسبت به سایرین راحت تر آموزش داده میشه.

به این فکر کنید که خیلی، خیلی، خیلی سخته به کسی آموزش بدیم چجوری لغت حفظ کنه یا شریک مکالمه ای بگیره.

پس اینو به خاطر داشته باشید، اگه می خوان به شما گرامر یاد بدن، دلیل نمیشه که شما هم گرامر یاد بگیرید.

پس چیزی که شما بخواید براش زمان صرف کنید گرامر نیست. بلکه لغاته…